Min cynism

Ang: Frivilliga drogtester i Nora

Posted in fundering by alo99 on 2009/11/24

link: Gabrielles blogg: Frivilliga drogtester i Nora?

Folkpartisten Gabrielle Peteri skriver på sin blogg, om sina funderingar ang: Noraungdomarnas alkoholvanor och om polisernas bristande resurser.

Ett stort problem är att polisen är underbemannad och inte kan möta behoven och de sociala satsningarna från kommunen.

Vidare är det förslag på samarbeten mellan div olika aktörer i Nora. Ytligare önskemål om föräldrar på byn.

Det jag kommer att tänka på är att har hört detta förut, många gånger förut. Men jag har sällan sett några lösningar. Likaså har jag också hört många gånger förut: Att Skolan, kommunen, frivilliga, polisen och kyrkan måste samarbeta kring dessa frågor.

Jag vet inte hur det är nu men förr fanns detta samarbete eller i alla fall fanns det möten om det. BRÅ kallades gruppen, jag var med ett tag i från kyrkans sida. Men diskussionerna handlade mest om att kommunens representant skulle omorganisera och om att det inte fanns några pengar. Inga pengar till någon ordentlig satsning av typen: Vi skickar en färgglad folder till alla föräldrar.

I Nora finns det föräldrar på stan. Alla elever får information i från skolan om alkohol och droger. Vissa år får får alla högstadieelever en kalender från någon nykterhetorganisation. Men detta hjälper tydligen inte.

När jag flyttade till Nora så slogs jag utav hur ofta jag såg vuxna (dvs. människor över 18 år) som var fulla och gick och skränade på byn.

Då bodde jag vid ett av stråken, till och från hemmet och krogen. Jag har sett 40-50-åriga kvinnor sått i kommunens rabatter och slängt ut blommorna på vägen (gissa vilka som får skulden för det) eller kvinnor som förrättat sina behov mitt på vägen.

Detta får mig att fundera om inte slaget är förlorat (Ja, jag är en cyniker.) eller att det behövs en rejäl attitydförändring. För det sista behövs pengar massor av pengar.

För vad händer om man ökar anslaget till Fritidsgårdarna, inte några futtiga 10 000 kr hit eller dit, utan rejält (givetvis med uppgift att lösa frågan). Jag vet att det gjorts punktinsatser och vad det har berättas för mig så har dessa varit ganska lyckade.

Men att öka fritidsgårdens anslag är inte nog. I Nora finns det andra problem. Vill man minska ungdomsfyllan och ungdomsbrottsligheten, tror jag att man måste jobba på bredare front.

Jag jobbar med ungdomar i Nora och jag ser fler problem än alkoholen. Det finns en hel flora. Förutom alkohol och droger finns det bland annat:
Mobbning, ärtstörningar, kroppsfixering, främlingsfientlighet, självskadebeteende och psykisk ohälsa. Addera detta med hormoner och ösäkerhet så får man en riktig soppa.

Detta är inte på något sätt unikt för Nora. Likaså tror jag inte att Noraungdomarnas självkänsla är sämre än genomsnittet.

Ändå tror jag att det är med just självkänslan vi måste jobba. Jag vet att skolorna jobbar med det, jag vet att kyrkorna jobbar med det jag vet inte hur idrottsföreningarna jobbar med saken, men jag skulle bli förvånad om dom inte gjorde det.

Men vi kanske behöver jobba tillsammans med problemet och det behövs ekonomi (inte bara pengar) till det.


Kommentera

