Min cynism

Yttrandefrihet men inte för alla.

Posted in fundering by alo99 on 2009/09/21

Aftonbladet har låtit meddelat att man inte tänker publicera annonser i från Sverigedemokraterna på grund av deras politiska åsikter. Aftonbladet anser att deras åsikter inte lämpar sig i deras tidning. Aftonbladet säger sig välkomna en debatt om Sverigedemokraternas politik. Men säger nej till annonser. Enligt Sverigedemokraterna handlade annonserna om miljöfrågor. Tydligen vill sverigedemokraterna i en annonskampanj meddela att dom har fler ”viktiga” frågor än bara invandrarpolitik.

Jag kan till viss del förstå Aftonbladet. Sverigedemokrater skall hålas kort, men det finns det andra partier som också ska.

Ändå kan jag inte låta bli att förundras utav Aftonbladets hållning. Dom brukar värna om yttrandefrihet.

Ta Muhammed karikatyrerna till exempel. Nu kommer jag inte i ärlighetens namn inte ihåg om Aftonbladet publicerade några karikatyrer men dom förde till viss del en debatt om rött en till att göra det. Det var det ifs Na som var dom värsta publicisterna och gaphalsarna, mer rondellhundar och en 3 årings envishet. Men både Aftonbladet och Expressen (mfl) hävdade att lite kränkande särbehandling måste man väll ändå tåla i yttrandefrihetens namn. Jag jag vet att dom inte sa så rätt ut. Men yttrandefriheten var viktigare än att några troende muslimers åsikter.

Jag tycker att Sverigedemokraterna driver en felaktig politik men de är dom inte ensamma om att gör att i mitt tycke. Men det finn tydligen människor som sympatiserar med deras politik och kan dörför tänka sig att rösta på dom.

Som jag ser det så kan man då dra mins två slutsatser:
1. Det finns em massa människor i detta land som har fel. Dom kanske rent ut av är dumma.
Eller
2. Dom andra partierna har misslyckats med sin politik. Dom borde kanske se Sverigedemokraternas framsteg som ett kvitto på deras misslyckande.

Båda slutsatserna skevar.
Jag tror att det är först när alla politiska partierna accepterar varandra som politiska partier och sätter sig ner och diskuterar, vad dom tycker som dom kan komma fram till någon lösning.

Klarna dom inte det på ett lugnt och sannast sätt, finns det säkert någon konsult som kan komma in och medla.

Lika tror jag gäller relationen Aftonbladet och Sverigedemokraterna. att Aftonbladet bojkottar Sverigedemokraterna tror jag bara Sverigedemokraterna vinner på.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Tagged with: ,

Kommentera

