Min cynism

En liten fundering kring, Saab – GM historien.

Posted in fundering by alo99 on 2009/02/19

Att Saab inte har det så bra ekonomiskt kan väll ingen ha missat och att GM vill att den svenska staten skall skuta till pengar är väll också det, vid det här laget känt.

Jag funderar.

Visst kan jag tycka att Sverige bör göra allt för att rädda Saab. Det är ju när allt kommer omkring ett Svenskt bolag från början. En Svensk symbol om man så vill. Jag förknippar Saab men kvallitet och säkerhet och till viss del med ett innovativt miljötänkande. Den bästa vinter bil jag haft var en Saab v4:a. Vansinnigt kul på halt väglag. Har även ägt en 900 turbo, den var visserligen en förbrukningsvara men fort gick den.

Men ett bättre argument är att Saab har en massa anställda, som förmodligen kommer att kosta staten en massa pengar om dom inte har något jobb. Till det kommer det en hel hög av underleverantörer och också är beroende av att Saab finns.

Ett logiskt resonemang, som jag inte är helt säker på om det är sant. Men jag tycker att alla borde tjäna på att Saab finns kvar. För alla dessa människor som jobbar på och åt Saab, betalar skatt och köper varor som i sin tur också genererar pengar till stadskassan. Alternativet att dessa människor skall leva på existensminimum eller på olika arbetsmarknads politiska åtgärder låter dyrare i mina öron. Men jag kan ha fel.

Jag kan också tycka att GM borde ta sitt ansvar för sina anställda. Jag har aldrig förstått hur planerade underskott kan vara till fördel för ett företag. Jag säger inte att GM planerat underskottet men GM har inte varit så länsamma som dom borde. GM är kanske för stora för att bry sig om några tusen anställda i Sverige. Tydligen har regeringen erbjudit någon form av hjälp till GM att låna pengar. Men om skall tolka en av kvällsbalskorna, inte bryt sig och den hjälpen. Utan tydligen väljer man att låta Saab få klara sig best dom vill.

En annan fundering berör mer orsaken till den ekonomiska krisen. Att det ekonomiska värds läget ständigt är i förändring är en sak man inte kan lasta Saab eller GM för. Men jag kan inte låta bli att tycka att Saab och GM har misslyckas. Dom har helt enkelt inte kunnat producerat varor som konsumenterna velat köpa. För någonstans måste det ju handla om att Saab och GM inte säljer Saab tillräckligt bra. Sen vet jag inte om det är varorna eller priset det är fel på. Är detta sant så hjälper det ju inte om Staten skjuter till pengar.

Andra bloggar om: , ,

Tagged with:

Kommentera

