Min cynism

Hårdrockare sparkad från sitt lärarjobb..

Posted in Musik, trött, Upprörd by alo99 on 2008/06/25

Flera tidningar har det senaste dygnet skrivit om en lärare som fått sparken från sitt jobb. orsaken sägs vara att han spelar i ett ”hårdrocksband”. Skolan och hårdrocken har väll aldrig dragit jämt. Jag minns moralpaniken föreningen hem och skola hade på 80-talet, och i historien kan man hitta många fler exempel.

Jag tycker att det hela är ur flera vinklar lite konstigt:
1. En lärares fritidsintressen eller politiska tillhörighet…
.. bör inte spela någon roll så länge dom inte är olagliga. Att spela hårdrock är inte olaglig.

2. Jag trodde att hårdrocken blivit accepterar för vad den är…
En form av underhållning. Visserligen så finns det många band som utger sig för att vara ockulta/satanister/djävulsdyrkare (ursäkta för hoppbuntningen, men hur många håller reda på skillnaden) men vad spelad det för roll. skulle hårdrocken vara ”farligare” är hipp hopp, house eller gospel.

3. Jag han förstå att rektorn har fått lite hicka…
När han tittade in på lärarens band blodsrit hemsida. många ”farliga” symboler finns där att beskåda. Men i detta fal så var tydligen läraren i fråga lärare just i svenska och religion, vilket borde vara en garanti att läraren, dels kan redogöra för sina eventuella religiösa värderingar (om han har några alls) och dels är väl förtrogen med såväl skolplaner som FN:s mänskliga rättigheter (barnkonventionen).

4. En liten passus om pingstvänner…
Enligt aftonbladet så fanns det tydligen, kollegor som var med i pingströrelsen, som eventuellt skulle kunna ta illa upp.

Det här med pingstvänner i pressen är svårt, gäller ifs alla religiösa grupper och media. Aftonbladet kan knappast påstå att dom ger en nyanserad bild utav religiösa människor eller företeelser.

Men min tes är.. Om nu rektorn var orolig för att den hårdrockande läraren inte skulle kunna göra ett bra jobb, med att till exempel se och bekräfta ”jag-svaga” elever, så kam man då undra hur han ställer sig till religiösa lärare, det finn ju till exempel kristna som hävdar att jorden skapades utav Gud. Något som den svenska skolplanen inte anser.

Till sist…
Vad skall vi ha för lärare om vi hela tiden är rädda för att lärare till hör någon olämplig grupp (musikalisk/politisk/religiös)??? Det var inte länge sedan jag läste om en fritidsledare i Che Guevara-tröja som fick sparken (hittar inte artikeln nu) på grund utav det.

Aftonbladets artiklar:
Hårdrockare sparkad från sitt lärarjobb.
Jag vänder mig starkt emot rektorns agerande.

Mer läsning.
I hell-mans värld

Andra bloggar om: , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Emmas dagar said, on 2008/06/25 at 13:02

    Kanske bäst att hålla tyst om att jag spelar folkmusik och kan Näckens polska…

  2. alo99 said, on 2008/06/25 at 13:06

    ja tyst på dig…


Kommentera

